måndag 5 april 2010

Filosofiföreläsning om Moralisk misstagsteori

Torsdagen den 8 April är det ånyo dags för ett föredrag i Filosofiska föreningens regi:

Jonas Olson, docent i praktisk filosofi, Stockholms universitet, håller föredraget "Moralisk misstagsteori: För och emot".

Föredraget kommer att handla mestadels om Mackies argument för misstagsteori ("error theory") - d.v.s. (ungefär) teorin att vår moraliska praktik är/bygger på ett slags misstag: vårt moraliska språkbruk implicerar att det finns moraliska egenskaper, men några sådana egenskaper finns inte (argumenterar Mackie), och således begår vi ett slags misstag när vi hänger oss åt sådant språkbruk (dvs. när vi pratar om rätt/fel, bör, värden etc.).
Den moraliska misstagsteorin innebär alltså att inga moraliska påståenden—dvs. påståenden av typen "Det var moraliskt rätt att kriminalisera barnaga" eller "Det var moraliskt fel att införa RUT-avdraget"—är sanna.
Jonas Olsson menar att det finns starkt stöd för moralisk misstagsteori, även om teorin förblir känslomässigt svår att acceptera.

Dramastudion, Humanisthuset, klockan 19.15 - ca 21.

2 kommentarer:

  1. Låter likt värdenihilism.

    SvaraRadera
  2. Jag är långt ifrån nån expert på filosofi men jag tycker också att det låter som att moralisk misstagsteori är samma som värdenihilism. Möjligtvis representerar misstagsteori en av flera olika falanger eller teorier inom värdenihilismen. Ett annan möjlighet är kanske att man undviker att använda ordet värdenihilism eftersom det är ett negativt laddat ord.
    Hur som helst är nog min känsla att värdenihilism är det mest rimliga sättet att förhålla oss till vår moral. Alltså våga acceptera att det inte finns någon objektiv god moral, att det inte finns någon slags sanning om vad som är god moral. Och att god moral är något högst subjektivt är väl ganska tydligt när man tittar bakåt i historien eller i olika kulturer. Jag väljer att ansluta mig till den moraliska principen av typen "minimera lidande och maximera lycka" men inte för att denna moraliska princip är objektivt sann utan för att jag menar att världen blir bättre för alla oss människor då.

    SvaraRadera