måndag 8 juni 2009

Gud finns nog inte



Nu drar Humanisternas annonskampanj till förmån för det sekulära samhället igång! Kampanjens slogan är ”Gud finns nog inte” och är inspirerad av den brittiska ”Atheist Bus Campaign.
Målen med den svenska kampanjen är flera:
  • Skapa kännedom om Humanisterna.

  • Skapa insikt om att religion påverkar vår vardag och vårtsamhälle mer än vi tror, även för oss icke-religiösa.

  • Förmedla insikten att etiska och existentiella frågor är alldeles för viktiga för att bara lämnas åt de religiösa.

  • Förmedla insikten att det är väldigt ojämna odds, där religiösa organisationer ständigt får tolkningsföreträde och ekonomiskt stöd från staten, medan den Humanistiska livsåskådningen marginaliseras, till och med i det sekulära Sverige.

  • Uppmana enskilda att hjälpa oss jämna ut oddsen genom att stödja Humanisterna med medlemskap och/eller donera pengar till Humanisternas verksamhet.

Det blir utomhusannonser, dagspress, egen affischering och flyers, vid sidan om olika aktiviteter på Internet, bland annat en särskild kampanjsida. Vi ser fram emot den debatt om kampanjen som troligen kommer att följa i medierna.

1 kommentar:

  1. Testet borde ta hänsyn till ålder. Mitt testresultat visar att jag har vissa religiösa värderingar. Sannolikt eftersom att jag fyller i att jag t ex är döpt och konfirmerad. Men vad hade jag för möjlighet att välja vid den tid när detta gjordes. Jag är 72 år och ej troede. I min ungdom var man sannolikt vad som kan sägas vara en slentriankristen - således inte aktivt troende. Under de senaste minst 50 åren har jag allt eftersom blivit vad man betecknar som ateist. Således börjat ifrågasätta religion och då i första hand kristendom. Detta har blivit möjligt inte minst genom att det är under de senaste åren som det successivt allt mer har blivit möjligt att ta del av religionskritisk litteratur, religionshistorisk- arkeologisk- språkforskning m m. I min ungdom fanns inte denna möjlighet eller var åtminstone ytterst begränsad då all religiös forskning gjordes av teologer. Så sent som 1908, eller ca 30 år innan jag föddes, dömdes professor Knut Viksell till tre månaders fängelse för att i ett anförande ha skämtat om den obefläkade avelsen. Under 30- och 40-talen hade det givetvis skett en viss förändring mot dagens sekulära samhälle. Men ingen skulle fortfarande då ha vågat låta bli att döpa och konfirmera sina barn.
    Således - inför ålder i testet. I annat fall blir resultatet helt missvisande

    SvaraRadera